Uklare forventninger

Hvorfor fa***n skulle jeg lære at regne på parabler og regne ligninger, er noget at det, som jeg hører allermest som matematiklærer” siger Andreas Rix (vores matematikunderviser). Han siger dog også, at det er vigtigt at huske på, at den viden vi får gennem matematikken ikke nødvendigvis altid kan eller skal bruges på arbejdsmarkedet. Som eksempel kommer han med nok den mest brugte trigonometri opgave fra skolegården, hvor kampen går om at beregne højden på flagstangen. I dagens danmark er der ingen “brug” for den viden, at kender du en længde x ud fra flagstangen og vinklen der fra og til toppen kan du bestemme højden af flagstangen. Det betyder dog meget for vores forståelse af fundamentale principper, i arkitektur og naturens opbygning, at vi har lært de evner der skal til for at beregne solens position i forhold til månen, højden på et træ eller noget helt andet. Selvfølgelig er det vigtigt at holde matematikken og andre fag grundet i forståelige og relevante eksempler for eleven, tilføjer Andreas Rix. Som Dorte Ågård siger »Jeg ville selv gerne i højere grad have vidst, hvorfor jeg skulle lære matematik. Jeg fandt aldrig selv ud af, hvorfor jeg skulle lære ligninger, og så blev det svært for mig. Jeg fik ikke lyst til at bryde koden, fordi jeg ikke kunne se meningen med det«